Yeni bir oluşumda ekip kurmak bence ürünün kendisi kadar önemli bir iştir. Çok ayrıntılı bir konu olmasına rağmen elimden geldiğince sade bir şekilde anlatmaya çalışacağım, buyurun başlayalım 🙂
En son söyleyeceğimi en başta sorarsanız; doğru ekiple yola çıkmayan girişimlerin ürün ve hizmetleri ne kadar parlak olursa olsun gerçek potansiyellerini yansıtmaları bence mümkün değil derim
Bunun en yakın örneğini ‘lovemark’ olarak belki de en zoru başaran ancak kapanmak durumunda kalan tazedirekt.com örneğinde yaşadık. Hasan Aslanoba verdiği bir röportajda üst düzey yönetici seçiminde yaptığı yanlışların kapanış sürecini hızlandırdığını hatta kendisini bezdirdiğinden bahsetmişti.*
Yapılan araştırmalar ekip kurmak ya da büyütmek niyetinde olan startupların %50’den fazlasının doğru insanı bulamadığını gösteriyor. Dolayısıyla iyi bir fikre sahip olmak kadar, doğru işe alım yapmaya da odaklanmak gerektiğini gözden kaçırmamak gerek
Peki doğru ekip nasıl kurulur ?
Öncelikle girişimin buna ayıracak bütçesi varsa bu işin profesyonellerinden destek alması yolu oldukça kısaltacaktır. Ancak beraber çalışacağı yetenek avcısına kurmak istediği kültürü iyi anlatması, danışmanın işini iyi bilmesi ve seçim aşamasında insiyatif kullanabilecek seviyede olması çok önemli. Bunun dışında girişimci bu işi üstlenecekse ve ekibi kurma aşamasındaysa yaptığı en önemli işin bu olduğunu kendisine sürekli hatırlatmasını tavsiye ediyorum.
Aynı hedefe inanmak..
Öncelikle kuruluş aşamasında yetenekleri çekmek her zaman daha zor olur. Burada girişimcinin ikna edici olması son derece önemli. Projeye kendisi kadar inanmış kişileri bulmaya çalışmalıdır. Tüm adaylarda aranan ortak özellik bence bu inanç olmalıdır.
Kültür..
İkinci adım olarak yapılacak olan işin niteliğine göre ekipte bulunacak kişilerde aranması gereken diğer yeteneklerin çıkartılması olabilir. Genellikle soft skill denilen bu temel becerilerin belirlenme aşaması şirket kültürünü oluşturmanın ilk adımı olarak da görülebilir. Kültür çok önemli.
Adaya ulaşmak;
Eğer yaratıcılığı yüksek adaylara ulaşmak isteniyorsa bu kişilerin dikkatini çekebilecek yöntemler kullanılmalıdır. Nihayetinde çalışmayı düşündüğünüz kişilerde sizde bir takım özelliklerin olup olmadığını görmek isteyeceklerdir. Adaylara bu mesajı en yalın şekilde vermenin yollarından bir tanesi de onlara ulaşma yönteminiz olabilir. Günümüzde klasik yöntemlerin dışında adayların ilgisini çekebilecek bir çok yol bulunabilir. Ayrıca kendiniz ve girişiminiz hakkınızda tüm dünyaya vereceğiniz açık mesaj olarak kurgulayabilirsiniz bu adaylara ulaşma yöntemini.
Adaylarda aranacak özellikler
Eğer dijital bir girişimden bahsediyorsak öncelikle; yaratıcı, öğrenmeye açık, çözüm odaklı, enerjik, sorumluluk sahibi, teknolojiyi takip eden kişiler ile çalışmak oldukça önemli olacaktır. Yapılacak olan görüşmelerde adaylarda bu özelliklere sahip ya da en azından yakın davranışlar gösteren kişiler hedeflenebilir. Bütün mülakat süreçleri adaylarda bu niteliklerin ne kadar var olduğunu anlamaya yönelik kurgulanmalıdır. Mülakatlarda cevabı işine yaramayacak soru sorma derim. Evet tüm sorular adayın gerçekten olası katkısının ne olacağını anlamaya yönelik olmalıdır. Tabii adayın kariyer beklentisi de girişimin hedefleriyle örtüşmeli, tüm beklentiler açık olarak en baştan konuşulmalıdır.
Teknik beceriler
Her pozisyon için küçük iş analizleri yapmak süreci ölçülebilir kılmaya yarayacaktır. Kim hangi konuda ne kadar deneyim sahibi olmalı ? Tabii o pozisyona ayıracağınız bütçeye göre deneyime ya da adayların potansiyeline odaklanmayı tercih edebilirsiniz
Deneyim mi potansiyel mi ?
Bu sorunun cevabın az önce söylediğim gibi birazda bütçe belirler. Eğer pozisyonlar için vereceğiniz ücretlerde rekabetçi olacaksanız deneyimi yüksek adaylara yönelebilirsiniz. Ancak sınırlı bir bütçe ile hareket edecekseniz deneyimi az ancak potansiyel vaat eden kişilere yönelmenizde hiçbir sakınca yoktur. Hatta ikinci durum çoğu zaman daha çok işe yarayabilir. Burada deneyimsiz adayların en baştan belirlediğiniz soft skillere uygun olması çalışanlarınızla beraber büyüyeceğiniz başarı öyküsü çıkarmanıza yardımcı olabilir. Neden olmasın 🙂 Ayrıca genç çalışanların ilk defa aldıkları ciddi sorumluluklarda çok yüksek performans gösterdiğine defalarca şahit oldum. Bütçelerimiz uygun olsa bile, ekibe kendisini adayacak gençleri katmak her zaman değerlidir.
Uyum
En nihayetinde bu ekip dört duvar arasında beraber zaman geçirmekten hoşlanan, hayata bakış açıları çok farklı olmayan kişiler olmalı.Eğer Cuma akşamları beraber çıkıp bir kaç kadeh içebilecek kişileri bir araya getirdiyseniz harika bir iş başarmışsınız demektir. 🙂 Bu konu birazda girişimcinin yönetim becerileriyle alakalıdır. İyi bir lider bu uyumu ahenge çevirebilirken, tam tersinde durum herkes için kabusa dönüşebilir.
Ekibi bir arada tutmak
Ekibi kurmak kadar zahmetli bir iştir. Her insanın öncelikleri zamanla değişir, hayattan beklentileri daha farklı hale gelebilir. O yüzden çalışanların performanslarında dalgalanmalar olması çok normaldir. Her girişimci yeni hedeflere karşı çalışanlarını motive tutmanın yollarını sürekli aramalıdır. Bu girişimciliğin en çok ihmal edilen ama 7 gün 24 saat yaşatılması gereken kurallarından birisidir bence.
Yetenekleri elde tutmak..
Tabii bir de zaman geçtikçe genç yetenekleriniz deneyim kazanacaktır. Başarılı bir şirketseniz doğal olarak bu kişiler farklı firmaların radarına da gireceklerdir. Burada anahtar pozisyonda olan kişileri elinizden geldiği kadar korumaya özen göstermenizde fayda var. Gitmek isteyen olursa da daha ayrılıklar yaşanmadan backup yapıp aynı yöntemlerle pozisyonlarınızı kapatabilirsiniz. Bu konuda hayat bana ERA’da ciddi deneyimler yaşattı 🙂
Gitmek isteyen olursa onu tutmanın bir faydası olacağını düşünmüyorum. Aklı karışmış bir kişinin verimliliği de düşecektir. Sadece sizinle çalışmak isteyen kişilerle yola devam edin. Tabii tüm emekleri için teşekkür etmeyi unutmayın. Beraber büyüyorsunuz.
Aslında yukarı da anlatmaya çalıştım. Girişimci nasıl ki bir pazarlamacı, finansçı olmak zorundaysa aynı zamanda iyi bir işe alımcı da olmak zorundadır. Ya da bu işleri bilen kişilere devredip en iyi yaptığı işe odaklanabilir.
İyi ekipler ortalama bir fikri yaşatabilirler ama kötü bir ekibin harika bir fikri yaşattığını henüz görmedim 🙂
Tüm iyi fikirlerin doğru insanlarla buluşması dileğiyle..
Gökhan Aracagök