Aktif iş arayışı olmayan Üst Düzey pozisyonlardaki adaylar ile kurulan ilk temas nasıl olmalıdır?

5 Mayıs 2017 Cuma

Yürüttüğümüz projelerde elde ettiğimiz deneyimlere baktığımızda aktif iş arayışında olmayan, üst düzey pozisyonlardaki adaylar ile kurulan ilk iletişimin çok önemli olduğunu gördük. Bu ilk adım aslında konuşmanın seyrini pozitife veya negatife sürükleyecek nitelikte olabilir. İlk iletişimi iyi kurabilmek, adayı kaçırmamak ve telefon mülakatı sürecini her iki taraf için de iyi bir deneyime çevirmek için izlediğimiz yolları kısa bir rehber olarak paylaşıyoruz;

1)     Adaya, İşe Alım Uzmanının kendisini tanıtması;

Aday iletişiminin ilk adımı kendimizi ve nereden aradığımızı adaya net bir şekilde ifade etmektir. Böylelikle aday, kiminle konuştuğuyla ilgili ön bilgi edinmiş olacaktır. Bu sayede olası kafa karışıklıklarının da önüne geçilmiş olacaktır.

2)     Adayın müsaitlik durumunun sorulması;

Üst düzey pozisyonlarda çalışmakta olan adayların oldukça yoğun bir tempoda çalıştıkları malum. Kendimizi ve hangi firmadan aradığımızı belirttikten sonra adaya, telefon mülakatını devam ettirebilmek adına müsait olup olmadığı sorusunu yöneltiriz. Aday o sırada toplantıda, görüşmede veya konuşmak için uygun bir zamanda olmayabilir. Aradığımız sırada uygun değil ise adayı kaybetmemek adına ne zaman müsait olabileceğini öğrenip belirttiği zaman dilimi içerisinde adaya tekrardan ulaşmak üzere telefon görüşmesini sonlandırırız.

3)     Adaya hangi kaynaktan nasıl ulaştığımız bilgisinin verilmesi;

Üst düzey pozisyonlarda çalışan kişilerin öz geçmişleri genelde aktif değildir. Bunun sebebi ya aktif iş arayışında olmamaları ya da bulundukları pozisyon gereği ortada öz geçmişlerinin dolanması fikrine çok sıcak bakmıyor olmalarıdır. Telefonda iletişimde bulunduğumuz adaya, kendisine hangi kaynaktan ulaştığımız bilgisini vermek adayı rahatlatmak ve güven duymasını sağlamak adına önemli bir adımdır.

4)     Mevcut durum güncellemesinin yapılması;

Adaya hangi kaynaktan ulaşıldığının bilgisi verildikten sonra, mevcut durum güncellemesi yapmak olası faciaları önlemek için önemli bir adım olabilir. Örneğin; kariyer portallarında sizin Finans Müdürü olarak gördüğünüz kişi şu an CFO rolünde çalışıyor olabilir. Pozisyondan bahsetmeden önce güncel çalıştığı firmayı ve hangi firmada çalıştığını sormalıyız. Aksi halde Finans Müdürü pozisyonunu telefondaki CFO pozisyonunda çalışan bir adaya teklif edecek olabiliriz. Böyle bir durum özellikle üst düzey pozisyonlarda çalışan adaylar tarafından hoş karşılanabilecek bir durum olmayabilir çünkü adayın kariyerinde geriye dönüş olacaktır.

5)     Teklif edilecek pozisyon ve firma hakkında bilgi verilmesi;

Telefonda konuştuğunuz kişiye ne kadar çok altı sağlam bilgiler verirseniz adayın kararsızlığının ve endişelerinin önüne o denli kolay geçebilirsiniz. Size duyacağı güven artacağı için ikna süreciniz daha verimli bir şekilde ilerleyecektir. Adaya teklif edilecek olan pozisyon ile bilgi vermeden önce pozisyon gizli değil ise firma hakkında bilgi vermek oldukça önemlidir. Firmanın sektörü, yapısı, firmayı güçlü kılan yönleri gibi adayın bilmesi gereken bilgileri aktardıktan sonra pozisyon ile ilgili detayları aktarmaya başlarız. Pozisyonu anlatılırken organizasyon şemasını da adayın kafasında canlandırabileceği net bir şekilde anlatırız. Pozisyonda aranılan nitelikler, beklenen sorumluluklar ile beraber firmanın ve pozisyonun adaya katabileceği değerlerden bahsederiz.

-       Adayın pozisyon ile ilgilenmesi halinde;

Elimizdeki pozisyona ait teknik beklentiler ve sorumluluklar ile adayın örtüşüp örtüşemeyeceğine karar verdirecek olan kısa ve net sorular yöneltiriz. Bu kısım, adayı temel anlamda daha iyi tanımak adına da önemli bir basamaktır. Örneğin IFRS deneyimi olan bir Finans Müdürü arıyorsak adaya mutlaka IFRS deneyiminin olup olmadığını telefonda sormalıyız. Biz bunlara anahtar yetkinlikler diyoruz. Bunların telefon görüşmesinde sorulması her iki taraf için de olası zaman kaybını ortadan kaldıracaktır.

Tabii ki bu söylediğimiz anahtar yetkinlikler için geçerlidir. Detaylı soruları yüz yüze görüşmeye saklamalıyız.

-       Adayın mülakata davet edilmesi

Bu aşamaya kadar her şey yolundaysa, adayın uygun olduğu zamana göre işe alım uzmanı esneklik göstererek bir görüşme organize etmelidir. Bu, hafta sonu uygun bir saat diliminde veya mesai saati dışında bir saat içerisinde olabilir. Üst düzey pozisyonlardaki adaylara mülakat deneyiminden ziyade bir sohbet deneyimi yaşatmanın daha uygun olacağını düşünüyoruz.

-       Adayın pozisyon ile ilgilenmemesi halinde;

Adayın pozisyon ile ilgilenmemesi halinde telefon mülakatını iyi bir izlenim bırakarak sonlandırmak oldukça önemlidir. Şuan ki pozisyona uygun olmasa bile adaylarla iletişimi devam ettirmek önemlidir. Oluşacak farklı fırsatlar için adayı uygun bir tarihte görüşmeye davet edebiliriz. Ya da çalıştığımız pozisyon için bize önereceği kişiler olup olmadığını sorabiliriz.

Günümüz koşullarında artık adaylar tercih edilen değil çoğu zaman tercih eden konumundadır. Bu sebeple İşe Alım Uzmanı olarak çalışan kişinin aynı zamanda iyi pazarlama yapması oldukça önemlidir. Aday ile yapılan ilk telefon görüşmesindeki yanlışlar ve hatalar yetenekli ve değerli adayların kaybedilmesine sebep oluyor. Biz de deneyimlerimiz doğrultusunda üste düzey adaylar ile yapılan ilk telefon konuşmasındaki detayları sıraladık. Sizlerin bu konudaki fikirleri nelerdir?

Eminim sizlerden de öğreneceğimiz çok şey var! :)

Beril Yazıcı Küçük